Vemdalen vill göra skräpplockning trendigt | Vemdalen.se
Vinnaren i damklassen Lena Gavelin. Foto: Karl Vertergård

Folkfest med löpare och musik i Vemdalen

27 AUGUSTI 2017. Premiären av Vemdalen Fjällmaraton gick 2016 och bokades fullt. I år hade antalet startplatser höjts men intresset visade sig vara stort även i år och loppet bokades fullt på nytt. Sammanlagt stod strax under 1000 löpare på startlinjen i lördags samt ca 140 startande i barnloppet som gick dagen innan.

På fjällen samsades några av Sveriges bästa löpare med glada motionärer och alla var de lika glada och motiverade.

– Att delta i loppet och ta sig i mål är för många deras stora träningsmål för året. Därför är det extra kul att se att så många stod på startlinjen och att de flesta såg ut att ha en fantastisk dag på fjället, det berättar Petter Bromée en av grundarna av Vemdalen Fjällmaraton.

Det var dock vissa som stod på startlinjen som har större ambitioner med sin träning. På startlinjen stod bland annat Ida Ingemarsdotter som vann damklassen på den kortare distansen 11 kilometer, det var en rolig och tuff bana sammanfattade Ida när ÖP träffade henne efter målgång. I mål kom även längdskidåkarkollegan Jens Burman som vann herrklassen på 24 kilometersloppet trots att han sprang fel, han sammanfattade sin första start att det var en fin tävling och var nöjd med vinsten. Vinnarna i 44-kilometersloppet var Lena Gavelin som tog hem segern för andra året i rad och på herrsidan vann och Johan Arnqvist.

Löpning och musikfestival

Helgen i Vemdalen kompletterades dessutom med premiär för festivalen Sommarfest på Passet. Det var fest i dagarna två med artister som exempelvis Martin Stenmark och Doug Seegers.

– För att vara första året är vi nöjda. Vi har haft mycket folk i destinationen och många som varit hos oss på Passet för att äta och dricka gott och lyssna på musik. Jag vill också tacka alla lokala företag som varit med och stöttat för att göra det här möjligt. Vi ser redan nu fram emot uppföljaren nästa sommar. Men först har vi en spännande vinter framför oss med julbord och många spännande evenemang, berättar Dennis Edh, delägare i Passet och arrangör av Sommarfesten.

Viktigt för destinationen

För den som besökte Vemdalen i helgen var det tydligt att evenemangen skapat intresse och lockat nya besökare till fjälldestinationen Vemdalen.

– Den här typen av event blir allt viktigare för destinationens utveckling. Många hotell var fullbokade och den här helgen genererar mångmiljonomsättning i destinationen. Det säger Marcus Ståhl, VD Destination Vemdalen.

Mer läsning:

Läs mer om trailrun i Vemdalen!

Sugen på mer löpning? Anmäl dig till premiären av NightSnowRun som går av stapeln den 20 januari i Vemdalen.

Här kan du läsa om grabbarna som ska göra löpning till en vintersport.

« April » loading...