Många mervärden för tåggäster som väljer Vemdalen | Vemdalen.se

PRESSMEDDELANDE 2019-12-20

”Vårt mål är att de som väljer att åka med nattåget till oss ska känna sig som VIP-gäster”, säger Marcus Ståhl, VD Destination Vemdalen.

Det är fjärde året som Destination Vemdalen samlar den lokala näringen och tar fram ett skräddarsytt välkomstbrev med generösa rabatter som endast gäller för resenärer som valt att resa med nattåg till destinationen.

– Det här är ett väldigt kul och bra initiativ, för oss som nystartad restaurang blir det ytterligare en möjlighet att nå ut till våra gäster. Med vårt centrala läge på Vemdalsskalet hoppas vi att många tåggäster hittar till oss, säger Moa Pettersson på nyöppnade restaurangen Skalsterrassen som erbjuder tåggästerna 20% rabatt på all mat.

Man har sedan 2013 kunnat ta sig till Destination Vemdalen med nattåg under vintersäsongen och antalet resenärer har ökat varje år. I fjol var ett extra framgångsrikt år med kraftig ökning av antalet gäster och en positiv trend kring intresset för tågresande.

– Vi såg en resandeökning på 40 procent till Vemdalen förra året och vi vet att det finns potential att öka ytterligare framöver, säger Marco Andersson, marknadschef på Snälltåget.

Nytt för i år är att även transferbussen och skidbussen i Destination Vemdalen går på HVO. Nu är det möjligt att åka hela vägen från Malmö genom Sverige till Röjan station och vidare till ditt slutmål i Destination Vemdalen fossilfritt.

– Allt fler av våra gäster värdesätter en klimatsmart resa, vi är glada att vi nu kan erbjuda en fossilfri resa hela vägen från dörr till dörr, det säger Ola Rådström, Skistar Vemdalen. – Att även vår lokala buss Snöpendeln går på HVO gör att våra gäster nu kan resa fossilfritt under sin vistelse, det hoppas vi ska göra att fler upptäcker mer av destinationen, avslutar Ola.

Här kan du läsa mer om tåget till Vemdalen.

Läs även artikel i Turismnytt om hur tåget kom till Vemdalen.

Allt fler lockas till fjälls sommartid

Gästnätterna för perioden juni-september -19 ökade med över 13% mot föregående år.

« Maj » loading...