Allt fler besöker fjällen och inte minst Vemdalen sommartid | Vemdalen.se

Allt fler lockas till fjälls sommartid

Publicerat 26 nov 2019.

Det syns inte minst i Destination Vemdalen som länge ansetts vara en utpräglad vinterdestination men där allt fler gäster väljer att göra ett besök under sommar och höst.

Under de senaste åren har Destinationsbolaget tillsammans med lokala näringslivet satsat allt mer på att skapa ett levande resmål alla årstider. Gästnätterna för perioden juni-september -19 ökade med över 13% mot föregående år.

– Vi kan inte härleda ökningen till en specifik investering. Vi har valt att satsa på många små förbättringar som tillsammans skapat mervärde och reseanledningar, det säger Marcus Ståhl, vd Destination Vemdalen.

Några av de satsningar som man gjort är att man öppnat liften sommartid, paketerat fjällupplevelser för att tillgängliggöra allt fler lokala sevärdheter och företag, exempelvis vandringshelger, friluftsskola, svampkurs mm. Flera vandringsleder har förbättrats, man har börjat satsa på cykling och inte minst skapat ett aktivitetstorg på Skalets Torg där både barn och vuxna (med barnasinnet kvar) älskar att hänga.

– Vi tror att gästen som reser till Vemdalen uppskattar en kravlös och skön semester, man vill hitta lättillgängliga äventyr runt stugknuten och samtidigt få njuta av lugnet och naturen i all sin prakt och enkelhet, säger Marcus.

Som det tidigare rapporterats har Destination Vemdalen också valt att gå mot strömmen och öppna en turistinformation när alla andra pratar om turistbyrådöden.

– Antalet besökare i turistinformationen ökade i år igen och det har absolut bidragit till den här utvecklingen. Vi vet att våra gäster uppskattar ett personligt bemötande av proffsig personal.

Destination Vemdalen har även genomfört en stor gästundersökning under sommaren och den visar att gästerna trivs   väldigt bra och den största reseanledningen är vandring. Över 90% uppger att vandring är en del av resan och på frågan vad som kan utvecklas ytterligare är lättillgänglig vandring en av de sakerna som flest efterfrågar.

– Den här undersökningen ger oss ovärderlig kunskap om vår målgrupp. Det här är något vi tar med oss i vårt fortsatta utvecklingsarbete. Nu satsar vi mot en ännu bättre sommar 2020, avslutar Marcus.

Hitta mer inspiration om sommar i Vemdalen.

Kontakt:

Destination Vemdalen AB