Vemdalen vill göra skräpplockning trendigt | Vemdalen.se

Vemdalen tar initiativ för att göra skräpplockning trendigt

1 SEPTEMBER 2017. Visste du att det tar 20-25 år för naturen att bryta ner ett litet tuggummi och att det tar ofattbara 450 år att bryta ner en PET-flaska. De som påverkas är inte bara du och jag, våra barn och framtidens människor. Även oskyldiga djur stryker med i takt med att vi skräpar ner.

Den 8 september bjuder därför Destination Vemdalen in dig att med egna armar och ben bidra till att göra något åt nedskräpningen. Välkommen att Plogga på Skalet!

Vad är Plogga?

Plogga är en kombination av orden ”Plocka” och ”Jogga”. Varje gång du är ute på en löprunda är det faktiskt hur lätt som helst att plocka upp lite skräp på vägen och lägga i närmsta papperskorg.

Plogga startades av naturälskaren och sportfantasten Erik Ahlström för att uppmärksamma nedskräpningen.

– Visionen är enkel men kan ibland kännas ouppnåelig; att skapa ett rent Sverige. Problematiken ligger i att det anses lite fult att plocka upp skräp efter andra, samt att folk har tappat respekten och slänger skräp omkring sig i högre och högre grad, säger Erik grundare av Ploggarörelsen.

Allt blir roligare om man gör det tillsammans

– I somras såg jag Eriks satsning när han ploggade i Almedalen. Jag tänkte att det där kan vi också göra här i Vemdalen och nu är det äntligen dags, säger Marcus Ståhl, VD Destination Vemdalen.

Genom eventet vill vi både handfast bidra till att samla skräp som annars ligger i naturen och förstör. Men vi vill också lyfta en viktig fråga och medvetandegöra detta så att fler tar sitt ansvar för vår natur.

För att locka så många som möjligt att delta bjuder Destination Vemdalen på riktigt god lokalproducerad grillkorv från Nybo Gård med korvbröd från Klövsjö Stenugnsbageri. Närproducerat och klimatsmart. Dessutom får alla som deltar en varsin cool Ploggpåse som man kan återanvända på kommande Ploggingturer.

Var och hur?

Start 16.00 den 8 september. Vi träffas 16.00 på Vemdalsskalet vid grillplatsen vid barnområdet iklädda lämplig klädsel för en promenad eller joggingtur. Ta även med vantar för skräpplockningen. Vi kommer där att dela upp oss i par som gemensamt får ett varsitt område att Plogga på. Utrustade med varsin återanvändningsbar Ploggpåse i tyg samt extra större plastpåsar ger vi oss iväg för att kombinera motion och skräpplockning.

Återsamling 16.50. Återsamling för fotografering och korvgrillning.

Destination Vemdalen vill också uppmana fler att stötta Ploggas verksamhet för att möjliggöra att de kan fortsätta det viktiga arbetet. Läs mer på plogga.se.

Hoppas att vi ses och kan göra en gemensam satsning för vår vackra fjällnatur!

Lägg gärna upp bilder när du ploggar: #plogga #ettskräpomdagen #skräpselfie

Mer läsning:

Klimatsmarta sommarsemester i fjällen.

Besök gärna Ploggas sajt.

« Maj » loading...