Stort intresse kring Vemdalen och fjällen i svenska medier och digitala kanaler
3 MAJ 2017. Vemdalen har med hjälp av omvärldsbevakningsföretaget Meltwaters analysverktyg gått tillbaka och tittat på data för att bilda sig en uppfattning av hur intresset för Vemdalen och de tillhörande reseanledningarna har utvecklats de senaste åren.
I undersökningen kan man bland annat utläsa att svenska medier skriver allt mer om fjällen. Antalet artiklar som innehåller ordet har ökat med 31% från 2013 till 2016, detta trots att 2016 var ett sämre år än 2015.
Ser man till antalet omnämnanden av Vemdalen så är trenden ökande även där. Antalet artiklar där Vemdalen nämndes ökade med 19% från 2015 till 2016.
– Det är verkligen kul att se att intresset för fjällen i allmänhet och Vemdalen i synnerhet har ökat. Men det gäller också att vi fortsätter utvecklas så att det finns något att skriva om, det berättar Marcus Ståhl, vd för Destination Vemdalen.
Mer skriverier om reseanledningarna
Ser man till de stora reseanledningarna till Vemdalen så pekar trenden uppåt även där. Exempelvis ökade antalet artiklar om alpinskidåkning/skidåkning med 9% 2016 jämfört med föregående år. De stora vinnarna i undersökningen blev fjällvandring/fjällvandra och längdskidåkning/längdskidor som ökade med 40% respektive 20%.
– Vi ser att allt fler är intresserade av att besöka fjällen året om och det gör att ökningen för Fjällvandring bådar gott inför den kommande sommarsäsongen, säger Marcus. Vi satsar stort på just fjällvandring och lanserar exempelvis en vandringshelg i augusti för att möta det ökade intresset.
Antalet artiklar om vemdalen
2016: 1298
2015: 1087
2014: 1051
2013: 1023
Pressbilder
Spara i Mitt Äventyr