Destination Vemdalen går mot strömmen och öppnar turistinformation | Vemdalen.se

Destination Vemdalen går mot strömmen och öppnar en turistinformation

14 NOVEMBER 2018. Destination Vemdalen har sedan tidigare uppmärksammats för sitt arbete i digitala kanaler där man sett stora framgångar genom lansering av en ny webbsida och ett helt nytt tänk med innehållsmarknadsföring i fokus. Men man väljer också sedan ett år tillbaka att satsa på den fysiska på-plats-informationen. 

På många håll i Sverige läggs turistinformationerna ner och allt fler kommuner och företag väljer att fokusera all sin turistinformation till digitala kanaler. Man menar att det är där turisten letar och att det är där man måste finnas för att vara med i matchen om framtidens besökare. I Vemdalen har man till viss del tänkt annorlunda.

– Vi är helt övertygade om att vi behöver finnas digitalt och arbetar dagligen för att attrahera nya besökare till Vemdalen, men det innebär inte att vi kan lägga ner den fysiska servicen. Vi tror att det personliga mötet genomgår en renässans, berättar Marcus Ståhl, som är vd på Destination Vemdalen.

I Vemdalen har man sedan ett år tillbaka en helt ny turistinformation mitt på Skalets torg. Det är en turistinformation av den gamla traditionella modellen med turistbyråshop, kartor och framförallt – ett personligt bemötande. Men man har också arbetat aktivt för att skapa attraktioner och anledningar för folk att komma dit. Allt ifrån ett lektorg, tipspromenader, friluftsskola för barn och gratis wifi har bidragit till att locka fler till turistinformationen.

– Till oss kan våra gäster komma in och få genuina och personliga tips och rekommendationer, vilket tydlig visat sig under det här första året att våra gäster efterfrågar. Vi har haft över 7000 besök i år och kan med säkerhet säga att vi bidragit till ökad omsättning och fler gästnätter till den lokala näringen. Men det viktigaste är att vi bidragit till förbättrade upplevelser för våra gäster, säger Marcus Ståhl.

I dagarna hålls Destinationsdagarna som arrangeras av Visita och där finns Destination Vemdalen med som talare. Temat för dagarna är Flexibelt värdskap, något som Destination Vemdalen är ett lyckat exempel på. På plats finns projektledare Kristina Kristoffersson som kommer berätta om satsningen och varför man valde att starta upp en turistbyrå när de flesta väljer att lägga ner.


Pressbilder

För mer information eller fler frågor: 

Marcus Ståhl

vd, Destination Vemdalen

Kristina Kristoffersson

projektledare, Destination Vemdalen

Spara i Mitt Äventyr

Relaterat innehåll

Garanterat tråkfritt höstlov i Vemdalen

Höstlovet är utan tvekan barnens vecka i Vemdalsfjällen. Här är vad som händer!

Succén med lokalbrygd ölfest fortsätter i Destination Vemdalen 

Till helgen går Vemdalen Ölmarknad av stapeln för tredje året i rad. Idéen var att skapa en intim och genuin …

Många mervärden för tåggäster som väljer Vemdalen 

”Vårt mål är att de som väljer att åka med nattåget till oss ska känna sig som VIP-gäster”, säger Marcus …

Ny restauratör på Hovde Hotell satsar på vegetariskt och mat för alla

Ny Restauratör är Peter Dahlbäck som också driver cateringfirma Vemdalen Catering.

Äventyrstips


Kalender

Evenemangskalender
« Maj » loading...
29
1
2
3
4
5
6
7
8
9
11
12
13
14
15
16
18
19
20
21
22
23
25
26
27
29
30
1
2