Turism 2030 | Vemdalen.se
Två fjällvandrande barn.

Turism 2030

Mellan 2015-2018 har vi arbetat i ett projekt som heter Turism 2030.”Turism 2030 är en gemensam satsning mellan Jämtland Härjedalen Turism och destinationerna Ragundadalen, Vemdalen, Östersund, Åre och Funäsfjällen. Projektet finansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden, Region Jämtland Härjedalen samt deltagande parter”.

I projektet har varje destination en egen del och så finns det även övergripande delar.

Projektets övergripande syfte är att det ska resultera i långsiktigt hållbara former för företagens och deras respektive destinationers arbete med den egna och den gemensamma kommunikationen och affärsverksamheten. Här kan du läsa mer om hela projektet!

Vemdalens två huvudmål under projektet har varit att stärka Vemdalens varumärke främst i digitala kanaler samt att bidra till stärkt konkurrenskraft genom kompetensutveckling av våra delägare.

Några resultat i projektet som är värt att nämna är att vi satte som mål att vi skulle fördubbla trafiken in till vår hemsida vilket vi lyckades med, vi startade på ca. 145 000 unika besökare och landade på ca. 295 000. Vi skapade löpande unikt innehåll till hemsidan och sociala medier och släppte ungefär en ny artikel i veckan. Artiklarna har lett till att den organiska trafiken har ökat, vi har sett att vi får mer spridning och engagemang när vi delat artiklarna i sociala medier det har också lett till att press eller andra intressegrupper har plockat upp och delat artiklarna vidare i sin tur. Här kan ni läsa dem. 

Ett annat mål som vi satte upp var att vi skulle öka följare i våra sociala medier och det gjorde vi verkligen. År 2015 när vi startade hade vi 7 666 följare på facebook och vid projektets slut 20 122. På Instagram hade vi 1 469 följare när vi startade och vid projektet slut hade vi 7 799.

Ett annat mål var att skapa en bildbank och mer rörligt innehåll som även våra delägare kunde använda i sin marknadskommunikation. Vi har ca. 100 nya bilder i vår bildbank. Vi har startat en videoblogg som heter Magasin Vemdalen och vi har även producerat andra filmer som ligger på vårt youtube konto. En del filmer finns även med engelsk översättning.

Vi arbetade också med inspirationsföreläsningar för personal & företag i området vars syfte var att skapa bättre värdskap och öka merförsäljningen. Kundnöjdheten gick upp med 20% under projektet. Vi hade också ett 10-tal kurser i digital kommunikation för företagare i området.

Vi hade som mål att öka antalet gästnätter under projektet med 5%, utfallet blev 7%.
Vi blev nominerade till årets marknadsförare på guldgalan i Östersund.

Resultat av projektet redovisades vid slutkonferensen 14-15 maj 2018 på Jamtli i Östersund.

Vill du veta mer om projektet kontakta VD:
Anna Hansson, 070-560 19 18, anna.hansson@vemdalen.se

 

     

 

Spara i Mitt Äventyr

Relaterat innehåll

Stöd för omställning för att möta Coronakrisens effekter

Destination Vemdalen har beviljats stöd från Region Jämtland Härjedalen via Europeiska regionala utvecklingsfonden.

Tur- och vandringsleder, React-EU Vemdalen

Den ökade naturturismen i allmänhet och framförallt en kraftig ökning under pandemin har gjort att vi står för en hel …

Ett hållbart innovativt Vemdalen

Inom ramen för projektet ska vi främst arbeta fram en handlingsplan/strategi för hållbar utveckling av destinationen.

Vemdalen sommar 2.0

Syftet med projektet är att stärka upplevelsen för gäst och bofasta genom ett förbättrat aktivitetsutbud sommartid med fokus på barnfamiljer.

Äventyrstips


Kalender

Evenemangskalender
« Maj » loading...
29
1
2
3
4
5
6
7
8
9
11
12
13
14
15
16
18
19
20
21
22
23
25
26
27
29
30
1
2