Tre dolda vandringspärlor i destination Vemdalen | Vemdalen.se

Tre dolda vandringspärlor i destination Vemdalen

“Det är så hälsosamt och stärkande i fjällen…” En gammal textrad vi gärna skriver under på. Att vandra är ett härligt sätt att ta vara på den svenska sommaren och hösten. Här guidar vi dig till några av destinationens doldisar bland vandringsleder.

KLOCKARFJÄLLET

START: Klockarfjällets stugområde, parkering vid längdspåret.

En tur som är underbar i eftermiddags- eller kvällssolen. Leden går på Klockarfjällets fina sluttning. Du startar i Klockarfjällets stugområde. Från väg 315 är det 1,7 km upp efter Klockarfjällsvägen där du hittar en skylt ”längdspår” på höger sida. Där parkerar du och går ner till spåret. Följ spåret i högervarv (motsols). Du kan välja att gå 2,5 eller 5 km. Turen bjuder på underbara vyer och ett fint skogslandskap. Läs mer här.

STOCKÅFLOSTUGAN

START: Vid vändplan vid Björnstigen, Vargen.

Från Vemdalsskalet åk mot Vargen på Gamla landsvägen. Efter ca 1,8 km sväng höger in på Björnstigen och följ vägen enda upp till vägens slut. Vid vändplan finns en parkering och där startar även vandringen. En kort fjälltur som även de allra minsta barnen klarar av. Turen letar sig upp i dalgången mellan Varggranshågna och Middagshågna. Leden är en aning uppför men inte allt för märkbar. Väl framme kan du gå in i raststugan och njuta av din medhavda matsäck, eller vila inför nästa etapp. Turen går att förlänga mot Timmerkojan. Läs mer här.

BJARTANTUREN

START: Vid Trångfors kraftverk.

För att hitta till starten, följ väg 316 från Klövsjö i riktning mot Åsarna ungefär en mil. Ta vänster in på en grusväg mot Skålan (Gul/röd vägskylt). Följ den några hundra meter tills du når en korsning. Till vänster syns de blå skyltarna som visar stigen. Det går bra att parkera i korsningen längs med vägen. En tur på 12,8 km som tar dig upp till förfjällsterräng och genom fäbodvallar. Den erbjuder varierande landskap och terräng med en och annan myr, samt långa stigningar längs med Karl XI:s leder. Tidigt möts du av en brantare klättring vid namn Nipan där många väljer att gå upp (tycker du att den är jobbig, kom då ihåg att många av de elitaktiva väljer att springa sina intervallpass i denna backe). Här får var och en sin utmaning oavsett vilken nivå du befinner dig på! Läs mer här.

Här eller i vandringskartan, som du köper på flera platser i Vemdalen hittar du många fina vandringsleder med karta, turbeskrivning, hur lång tid det tar att vandra och annan nyttig information.

Läs mer om sommarens äventyr här.

Spara i Mitt Äventyr

Relaterat innehåll

Caroline Nyiri - Äventyrsguiden som inspirerar

Caroline är en reklampelare och inspiratör som med sina foton och kunskap lockar fler att upptäcka vårt fantastiska landskap.

Cykeläventyr i destination Vemdalen

Hitta dina favoriter bland cykelarenor, grusvägar, landsvägar och MTB-leder i Vemdalen.

Vilken vandring passar dig?

Ge dig ut i den fascinerande naturen i destination Vemdalen och hitta den vandring som passar just dig!

Vemdalens vinternyheter

Vintersäsongen i Vemdalen bjuder som vanligt på spännande nyheter som förgyller ditt nästa besök! Här är en smygtitt på vad …