Landsvägscykling, rejäla fallhöjdsmetrar mellan fjälltopparna | Vemdalen.se
Landsvägscyklist i Vemdalen

Landsvägscykling

Landsvägscykling har slagit igenom på allvar. I fjällen är det mer utmanande än vanligt när du trampar i väg många höjdmeter över havet.

Landsvägcykling är något extra, det kittlar i magen bara man tänker på det. Av två orsaker, dels för att känslan av frihet och naturen är så närvarande och dels för att cykeln är ett enormt kraftpaket som gör att man tar sig fram i det vackra fjällandskapet snabbt.

Landsvägscykling i Vemdalen är jobbigt det ska vi inte hymla med. Här är rejäla fallhöjdsmetrar mellan fjälltopparna från Klövsjö till Vemdalen. För dig som vill cykla lite längre finns det så klart flackare sträckor. Men det är inget för barnfamiljen. För dem har vi lättare turer längs fina skogsstigar och grusvägar.

Vi ger dig några tips på sex fina turer där du får uppleva det bästa av fjällvärlden.

Lederna går på asfalt om inget annat anges.

Sonfjället runt, 81 km

En tuff led med rejäl stigning och många utmaningar. En blandad tur med mycket motion och kultur. Från Hede centrum tar du vägen till Råndalen. Där tar du vänster mot Dalsvallen fortsätter ca 7,5 km, ta sedan vänster. Efter ca 300 m passerar du ån Valmen, ta första vänster. Efter ca 12,6 km tar du höger i korsningen. Du har sedan ca 11 km till Sörviken, där du tar höger. Efter ca 375 m svänger du vänster och följer vägen tills du kommer till Råndalsvägen i Hede. Sväng höger mot Hede centrum. Turen går både på asfalt och grusväg.

Vemdalsskalet – Sveg – Ytterhogdal – Vemdalsskalet, 187 km

Från Vemdalsskalet tar du väg 315 mot Vemdalen och följer skyltning till Sveg. I Svegs centrum tar du E 45 till Ytterhogdal och fortsätter till Rätansbyn. Därifrån följer du skyltning mot Vemdalen och Vemdalsskalet.

Vemdalsskalet – Funäsdalen – Vemdalsskalet, 190 km

Från Vemdalsskalet tar du väg 315 mot Vemdalen till Hede och fort- sätter väg 84 till Funäsdalen. Du tar samma väg tillbaka.

Vemdalsskalet – Rätan – Vemdalsskalet, 68 km

Från Vemdalsskalet tar du väg 315 mot Klövsjö. Vid golfbanan tar du höger mot Ånge till Rätansbyn. Du tar samma väg tillbaka.

Vemdalsskalet – Klövsjö – Åsarna – Rätan – Vemdalsskalet, 94 km

Från Vemdalsskalet tar du väg 315 mot Klövsjö till Åsarna. I Åsarna vänder du och tar E45 tillbaka till Rätansbyn där du tar höger mot Vemdalsskalet. Vid golfbanan tar du vänster mot Vemdalsskalet.

Vemdalsskalet – Remmet – Linsell – Vemdalsskalet, 110 km

Från Vemdalsskalet tar du väg 315 till Vemdalen. Där tar du vänster mot Vemhån. I Vemhån tar du vänster mot Sveg. Vid Remmet tar du höger mot Funäsdalen. Du passerar Linsell och följer skyltning till Vemdalen och tillbaka till Vemdalsskalet.

Köp cykelkartan här i vår webshop.

Här kan du läsa mer om cykling i området.

Spara i Mitt Äventyr

Relaterat innehåll

Tre dolda vandringspärlor i destination Vemdalen

Här guidar vi dig till några av destinationens doldisar bland vandringsleder.

Bidra till lokal utveckling - köp ett virtuellt ledkryss

Nu gör Destination Vemdalen det möjligt för dig som vill att bidra till lokal utveckling.

Sommar i Vemdalen

Fjällsemester under sommaren har varit stående under vår ledighet – i många år. Vår hänförelse till fjället har lett till …

Klätterpark

Ta med familjen eller kompisarna till Vemdalsskalet och testa på ett härligt äventyr bland trädtopparna.

Äventyrstips

Öppet året runt butik med skiduthyrning, bootfitting och skidslip.

SkiStar Concept Store hyr ut skidutrustning och säljer kläder och annan utrustning för fjälläventyret.

Aktiviteter på fjället och inomhus för konferenser, grupper och privatpersoner.