Cykelturer | Vemdalen.se
Familj cyklar MTB mountainbike i Vemdalen under sommaren

Cykelturer

Cykling i destination Vemdalen

Destination Vemdalen kan erbjuda många härliga och varierande mil cykelturer. Köp destinationens cykelkarta, i den hittar du fin cykling på anvisade stigar och flera leder på grusvägar (sk. gravel biking). Välj allt mellan den familjeanpassade 1 km långa cykelbanan i Vemdalen till den mer krävande MTB-leden i Kvarnsjö Bjartan på upp till 4,5 mil.  Ta fram kartan och hitta den tur som passar för dig!

Söker du lite mer action i din cykling finns SkiStars cykelarena på Vemdalsskalet vid skalets express med liftburen cykling med två trailleder, pumptrack och skills arena. Här behöver du ett Bike- eller TrailPass för att cykla i lederna. Vid Storhogna M finns det även en cykelarena med en pumptrack och två flowtrails som är gratis.

Vill du ta en längre tur på landsväg finns några alternativ och tips i stycket till höger. I destination Vemdalen finns idag inga tillrättalagda leder för cykling på fjället. I den miljön är du varmt välkommen till fots. Kolla in vår fina vandringskarta och välj en passande led.
Tips! Gör en kombo: cykla fram till vandringsleden, gå en tur till något fint besöksmål och cykla sen hem igen.
Läs mer om cykling i Vemdalen här.

Elcykel

Att köra elcykel och andra mindre fordon med motor i naturen, ingår inte i allemansrätten. Varken terrängkörningslagen eller allemansrätten har utvecklats med hänsyn till denna typ av fordon.
Naturvårdsverket har också slagit fast att det inte finns någon motoriserad allemansrätt. Det betyder att du inte får köra motordrivet fordon på stigar, leder eller fritt i terräng. Läs mer här.

Hänsyn vid jakt

Undvik gärna områden där jakt pågår, håll utkik efter informationsskyltar med ”Jakt pågår”, samling jägare etc. Älgjakten börjar den 1 september och pågår hela hösten. Den är som mest intensiv de
första 2 veckorna. Klä dig gärna i färgglada kläder och gå inte närmare om du hör en hund som skäller. Håll din hund kopplad och ta inte hand om någon lös hund som rör sig i skogen.

Bli en hållbar gäst!

• Ta med dig egen vattenflaska (och fyll den i en fjällbäck) eller på närmsta restaurang.
  • Plogga! Ha för vana att ha med dig en påse i ryggsäcken där du kan stoppa ner skräp du ser på fjället.
  • Bidra till hållbara leder – Köp ett virtuellt ledkryss. Pengarna går oavkortat till underhåll och utveckling av vandringsleder, raststugor, grillplatser, ledunderhåll både sommar som vinter. Läs mer på vemdalen.se/ledkryss
  • Ge ditt löfte för fjällens framtid på fjallenforever.se
  • Hyr dina prylar! Många av våra uthyrare erbjuder mer än bara cyklar. Du kan även hyra tält, sovsäckar m.m.

Grusvägs cykling som går på grusvägar, asfalt och pumptracks samt två MTB leder i Åsarna

Cykelled Pumptrack Storhogna

Vid Storhogna M finns en lättsam pumptrack som även de minsta cyklisterna klarar av. Anläggningen består av en pumptrack samt två grusade banor, så kallade flowtrails, i skidbacken bredvid. Bano ...

Cykelled Flowtrail 2 Storhogna

Cykelled Flowtrail 1 Storhogna

SkiStars cykelarena - flowleder, pumptrack & skills area Vemdalsskalet

Vid Skalet Express nära anslutning från Skalets torg finner du två trailleder som du enkelt kan nå med liften Skalet express. Traillederna består främst av stigar som har grävts fram och löper ...

Cykelled Lövås Vemdalen by

Cykelbanan hittar du vid Lövåsgården i Vemdalen by på Skomakargatan 1. Cykelleden vid Lövås är byggd av Vemdalens IF. Cykelbanan är cirka 1 km lång med olika teknikövningar för alla åld ...

Cykelled Åsarna MTB

Den röda leden utgår man enklast vid Åsarna och sträcker sig 30 km runt i bygden i Åsarna. Leden bjuder varierad terräng på grusväg, skogsbilväg och elljusspår samt fin stigcykling. Cyklinge ...

Cykelled Kvarnsjö-Bjartan MTB

Ca 3 km ovanför Klövsjö by mot Åsarna går den blåa leden Kvarnsjö-Bjartan. Antingen parkerar du i Klövsjö by och tar cykeln upp till ledens start (brant backe upp mot toppen av Klövsjöberge ...

Cykelled Ströms

En cykeltur i ett av våra stugområden (Ströms) med en rejäl backe. Det här är en cykeltur för den spänstige och turen går i dalgången mellan Hovde och Varggranshogna. Från Skalets torg å ...

Cykelled Varggranstjärnen

Ta dig upp till Varggranstjärnen som ligger på 905 meter över havet och njut av utsikten över Hovdetoppen och Högfjället. Det är en härlig tur som utmanar dina benmuskler. Från Skalets tor ...

Cykelled Klövsjötoppen

Följ Storhognas längdspår upp till Klövsjötoppen och njut av den underbara utsikten över vackra Klövsjö by. En fin singeltrackrunda i det befintliga skidspåret. Här startar du vid husvagn ...

Cykelled Klövsjö bytur

En perfekt tur för barnfamiljer med cykling i naturskön miljö. Turen börjar vid Klövsjö Stenugnsbageri och du cyklar längs väg 316 mot Vemdalen. Efter ca 1,5 km tar du höger in mot Klövsj ...

Cykelled Gamla landsvägen

En tur på lättcyklat underlag där du får uppleva området Vargen. Starta vid Skalets torg och cykla över stora parkeringen till Gamla Landsvägen och sväng höger. Efter Vargens V ...

Cykelled Assemyrvallen – Klövsjö

En lättcyklad tur på grusvägar med flera fina naturliga stopp. Början är tuff med en rejäl uppförsbacke. Starta vid Klövsjö Stenugnsbageri, sväng vänster ut på landsvägen, upp förbi I ...

Cykelled Vemdalen bytur

Upplev Vemdalen by från cykelsadeln. Här får du se många av våra fina gamla byggnader, såsom Vemdalens hembygdsgård. Starta vid GT-gården och cykla vänster ut på centrumgatan, sväng vän ...

Landsvägscykling

UNDERLAG: Turerna går på asfalt om inget annat anges.

Sonfjället runt 81 km

Från Hede centrum tar du vägen till Råndalen. Där tar du vänster mot Dalsvallen fortsätter ca 7,5 km, ta sedan vänster. Efter ca 300 m passerar du ån Valmen, ta första vänster. Efter ca 12,6 km tar du höger i korsningen. Du har sedan ca 11 km till Sörviken, där du tar höger. Efter ca 375 m svänger du vänster och följer vägen tills du kommer till Råndalsvägen i Hede. Sväng höger mot Hede centrum. Turen går både på asfalt och grusväg.

Vemdalsskalet - Sveg - Ytterhogdal - Vemdalsskalet

187 km Från Vemdalsskalet tar du väg 315 mot Vemdalen och följer skyltning till Sveg. I Svegs centrum tar du E 45 till Ytterhogdal och fortsätter till Rätansbyn. Därifrån följer du skyltning mot Vemdalen och Vemdalsskalet.

Vemdalsskalet - Funäsdalen - Vemdalsskalet

190 km Från Vemdalsskalet tar du väg 315 mot Vemdalen till Hede och fortsätter väg 84 till Funäsdalen. Du tar samma väg tillbaka.

Vemdalsskalet - Rätan - Vemdalsskalet

68 km tur & retur Från Vemdalsskalet tar du väg 315 mot Klövsjö. Vid golfbanan tar du höger mot Ånge till Rätansbyn. Du tar samma väg tillbaka.

Vemdalsskalet - Klövsjö - Åsarna - Rätan - Vemdalsskalet

94 km Från Vemdalsskalet tar du väg 315 mot Klövsjö till Åsarna. I Åsarna vänder du och tar E45 tillbaka till Rätansbyn där du tar höger mot Vemdalsskalet. Vid golfbanan tar du vänster mot Vemdalsskalet.

Vemdalsskalet - Remmet - Linsell - Vemdalsskalet

110 km Från Vemdalsskalet tar du väg 315 till Vemdalen. Där tar du vänster mot Vemhån. I Vemhån tar du vänster mot Sveg. Vid Remmet tar du höger mot Funäsdalen. Du passerar Linsell och följer skyltning till Vemdalen och tillbaka till Vemdalsskalet.