Ta tåget till Vemdalen och känn dig som VIP | Vemdalen.se

Gratis fika, billigare lunch & taxi samt ett gott samvete – Några av fördelarna med att åka tåg till Vemdalen i vinter.

17 NOVEMBER 2017. För femte vintersäsongen i rad når man Vemdalens tre skidområden med nattåg, tåget går från Malmö via Stockholm med Snälltåget. Från Malmö har antalet resenärer som väljer tåget ökat rejält de senaste två åren. En glad nyhet är att Destination Vemdalen nu fortsätter jobba för att fler ska välja ett mer hållbart och miljömedvetet sätt att ta sig till fjällen. Förra året blev en succé då resenärerna möttes av ett välkomstbrev på tåget med attraktiva erbjudanden att nyttja i Vemdalen.

– Välkomstbrevet har visat sig bli ett lyckat sätt för oss att både premiera våra tåggäster men också skapa lite extra marknadsföring för de lokala företag som valt att delta med erbjudanden, säger Marcus Ståhl, VD på Destination Vemdalen.

I år fortsätter man alltså att premiera tågresande till fjällen med erbjudanden i välkomstbrevet. Med t.ex. 15 procent rabatt på Taxiresor med BeepBeep Taxi, gratis bulle & cappucino på Storhogna M, 15 procent rabatt hos äventyrsbolaget Vemdalen Experience och 20 procents avdrag på lunchnotan hos Restaurang Toppen. På det viset så ska man premiera resenärerna som väljer att åka nattåg till Vemdalen.

– Som en destination i Norrlands inland är det viktigt att vi blir tillgängliga på så många sätt som möjligt. Där fyller tåget en väldigt viktig funktion. Och i takt med att allt färre unga vuxna tar körkort blir det allt viktigare, avslutar Marcus.

Tågen till Vemdalen drivs av det Malmöbaserade Snälltåget. Nattågen till Vemdalen avgår varje lördag eftermiddag/kväll och anländer till Röjans station, 15 minuter från skidåkningen, varje söndag morgon hela säsongen.

Även organisationen Protect Our Winters som jobbar för att samla snösportsentusister i kampen för klimatet, är mycket positiva till tågsatsningen. De arbetar just för att snösporten ska minska sin klimatpåverkan och bli en starkare röst i samhällsdebatten.

– Vi vill inspirera och visa på goda exempel för att underlätta för skid- och brädåkare att påbörja sin resa mot ett hållbarare liv säger Johan Ahlgren, Ordförande POW och fortsätter:

Därför blir jag väldigt glad att Vemdalen satsar så hårt på tågen och gör det enkelt och attraktivt att välja det klimatsmartaste alternativet.

Välkomstbrevet som Destination Vemdalen erbjuder är en del av Hållbarhetsrabatten som Östersundsentreprenören Simon Jaktlund drog igång för ett drygt år sedan. Via Hållbarhetsrabattens facebooksida kan konsumenter hitta rabatter som på ett eller annat sätt leder till en minskad klimatpåverkan.

Garanterat tråkfritt höstlov i Vemdalen

Höstlovet är utan tvekan barnens vecka i Vemdalsfjällen. Här är vad som händer!

Succén med lokalbrygd ölfest fortsätter i Destination Vemdalen

Till helgen går Vemdalen Ölmarknad av stapeln för tredje året i rad. Idéen var att skapa en intim och genuin …

Många mervärden för tåggäster som väljer Vemdalen

”Vårt mål är att de som väljer att åka med nattåget till oss ska känna sig som VIP-gäster”, säger Marcus …

Ny restauratör på Hovde Hotell satsar på vegetariskt och mat för alla

Ny Restauratör är Peter Dahlbäck som också driver cateringfirma Vemdalen Catering.

Äventyrstips

Evenemangskalender