Destination Vemdalen storsatsar för fler sommargäster! | Vemdalen.se

Destination Vemdalen storsatsar för fler sommargäster!

1 FEBRUARI 2019. Destination Vemdalen AB har beviljats projektmedel från Leader Sjö, Skog & Fjäll. Syftet med projektet ”Vemdalen Sommar 2.0” är att stärka upplevelsen för gäst och bofasta genom ett förbättrat aktivitetsutbud sommartid med fokus på barnfamiljer.

Destination Vemdalen ser att intresset för att besöka destinationen sommartid ökar. Det generella intresset för aktiv semester och aktiviteter såsom fjällvandring, trailrunning och cykling är några exempel på trender som bidrar till den positiva utvecklingen.

Med ökat antal gäster ökar också förväntningarna på gästupplevelsen säger Marcus Ståhl, VD vid Destination Vemdalen och förklarar vidare:

– Tack vare projektet kan vi börja ta tag i några relativt enkla åtgärder som legat på önskelistan under en längre tid men som kommer förbättra gästupplevelsen avsevärt. Vi ser även att intresset för att flytta till destinationen ökar och med fler aktiviteter blir naturligtvis det mer attraktivt att leva och bo i destinationen året runt. Det är oerhört viktigt för att vi ska utvecklas på ett hållbart sätt i framtiden, avslutar Marcus.

Projektet innefattar anläggning av pumptrack- & shorttrackbanor för cykling samt inventering av nya cykelleder, lekplatser vid centrumkärnorna på Vemdalsskalet och Storhogna, äventyrsvandringar för barn och förbättringar vid lederna till vissa av destinationens populära vattenfall. Gratisaktiviteter som ska erbjudas vid turistinformationen vid Skalets torg ingår också i projektet. Utöver detta görs en förstudie under projektet som ska ligga till grund för kommande utveckling av destinationen sommartid.

– Det här är investeringar som kommer uppskattas och ge effekt för många år framöver både för turister, företags- och föreningslivet samt de fast boende i området. Det berättar Kristina Kristoffersson som blir projektledare för ”Vemdalen Sommar 2.0”.

Leader Sjö, Skog & Fjäll arbetar med lokalt ledd utveckling utifrån lokala behov, initiativ och förutsättningar. Deras geografiska område täcker Berg, Härjedalen, Krokom, Åre och Östersunds kommuner. De kan ge stöd till nytänkande projekt som överensstämmer med deras utvecklingsstrategi.

– Leader Sjö, Skog & Fjäll har valt att satsa på det här projektet, som är av strategisk stor betydelse för att skapa mer samverkan, öka områdets attraktivitet för både bofasta och turister samt förbättra möjligheterna för näringslivets möjligheter att skapa året runt-jobb, säger Ellen Hoas Ströman, handläggare på Leader Sjö, Skog & Fjäll.

En samverkansgrupp kommer att arbeta i projektet som består av företrädare för näringen och föreningslivet i området.

Total budget i projektet är på ca. 2 miljoner varav lokal medfinansiering på ca. 500 000:-.

Övrigt stöd kommer från Landsbygdsprogrammet samt Leader Sjö, Skog & Fjäll.

För mer information om projektet kontakta projektledare Kristina Kristoffersson, Destination Vemdalen. 0730-440 997, kristina@vemdalen.se

Garanterat tråkfritt höstlov i Vemdalen

Höstlovet är utan tvekan barnens vecka i Vemdalsfjällen. Här är vad som händer!

Succén med lokalbrygd ölfest fortsätter i Destination Vemdalen

Till helgen går Vemdalen Ölmarknad av stapeln för tredje året i rad. Idéen var att skapa en intim och genuin …

Många mervärden för tåggäster som väljer Vemdalen

”Vårt mål är att de som väljer att åka med nattåget till oss ska känna sig som VIP-gäster”, säger Marcus …

Ny restauratör på Hovde Hotell satsar på vegetariskt och mat för alla

Ny Restauratör är Peter Dahlbäck som också driver cateringfirma Vemdalen Catering.

Äventyrstips

Evenemangskalender