4 dagars fjällsemester blev en hit för hela familjen | Vemdalen.se
Familj som fiskar från klippor i en fjälltjärn.

Fjällsemester i sommar

– Kanske vår finaste sommarsemester i Sverige någonsin! Så sammanfattar Tom Hansen familjens fjällsemester i Vemdalen förra sommaren.

Familjen lyckades pricka in fjällsommarens allra soligaste dagar och njöt fullt ut av fjällvandring, fjällfiske, vildmarksluncher och äventyr för både stora och små. De är redan i full färd med planeringen inför nästa fjällsemester.

Familjen Hansen-Wåglin

Familjen Hansen-Wåglin är pappa Tom, mamma Anna och sonen Erik, 3 år. Med på fjällresan var också deras kompisar Staffan och Charlotte med barnen Ella, 4 år samt Teodor, som då bara var 1 år och mötte tryggt fjällvärlden i bärsele. Ytterligare en vuxenkompis, Eric, lockades också med på fjälläventyret. Det blev fyra dagar med fjällvandring, fjällfiske och fäbodbesök. Samt massor av tid att bara vara; mitt i de magiska vyerna över fjällen i sommarskrud.
– Jag överdriver inte när jag säger att vi upplevde en av våra finaste sommarsemestrar i Sverige någonsin, berättar Tom. Det håller alla i gänget med om. Inte minst barnen. Och vi hade sanslös tur med vädret. Sol och uppemot 30 grader varmt varenda dag. Vi bad Tom skriva dagbok från gängets fjällsemester. Här är den. Läs och lockas:

Dag 1: Fäbodliv

”Släktingar till min fru Anna äger en fäbodvall som heter Malmbäcken. Det var vårt utflyktsmål första dagen. Vi åkte bil hela vägen. Väl framme vid vallen dukade vi upp fika och bara njöt av den fantastiska miljön. I fantasin reste vi många decennier bakåt i tiden, när det fanns hundratals fäbodar i drift i den här bygden och kor och getter gick på fritt bete i skogar och ängsmarker. Vyerna var milsvida och långt där borta skymtade vi Vemdalsskalets nu gröna pister. För barnen var det mest spännande att busa omkring på ängen intill och försöka att undvika att trampa i komockorna. De lyckades inte alltid…

Dag 2: Finn Fem Fall

”När vi var klara med frukosten var temperaturen redan uppe i närheten av 30-gradersstrecket. I samma takt steg suget efter bad, inte minst hos sällskapets yngsta. Anna hade laddat ner Vemdalsappen och hittat en text om ett vattenfall man kunde bada i! Mittåfallet hette det och dit åkte vi längs spännande småvägar. När vi hittade skylten tittade vi skeptiskt på varandra: inte kan det väl finnas ett vattenfall här, mitt i platta skogen. Men det gjorde det och efter bara några steg längs stigen hörde vi det sköna bruset från vatten i rörelse. Vi följde ljudet och stod snart vid vad som måste vara ett av landets finaste (och mest udda) naturbad. Omgivet av flata klipphällar som är perfekta för solbadet. För säkerhets skull turades vi om att vara i vattnet med barnen och stora och små hade precis lika kul i vattnet. Magisk är nog det ord som bäst beskriver känslan av att kliva ned i ett lagom varmt vattenfall i den svenska fjällvärlden. Vi njöt fullt ut ända tills magarna började kurra och det var dags att åka hem och tända grillen.” Här kan ni läsa mer om vattenfallen.

Dag 3: Fjällfiske

”Den här dagen skulle det bli fjällfiske för hela slanten och alla drömde vi nog om riktigt tunga napp. Första fisketuren gick upp till Varggranstjärnen, dit bilvägen går ända fram till strandkanten. Vi njöt en stund av vyerna. På andra sidan den spegelblanka tjärnen vandrade en renhjord över de sista snöfälten. Alltid lika fascinerande att titta på snö i shortsväder. Om fisket kan man väl säga att det gick sådär. Rutinerade Eric tipsade om olika drag och faktiskt, till sist drog jag upp mitt livs första regnbågsforell. Härligt! Eric fick två och vi visste precis hur och var de skulle avnjutas. Därför nöjde vi oss med lunch på grillkorv innan vi sakta rullade hemåt.

Efter skönt stugliv under fjällsolen var det så dags för ännu mer fjällfiske. Den här gången i Järpbäcksdammen, där man sagt oss att rödingen var grov och huggvillig. Tyvärr stämde det inte, i alla
fall inte den kvällen. Det kompenserades mer än väl av den fantastiska naturupplevelsen när solen sakta gick ned bakom fjället. Samtidigt som rödingarna ivrigt och retfullt vakade överallt i dammen… Här kan ni läsa mer om fiske i Vemdalen

Dag 4: Fjällvandring

”Fast ”fjällvandring” är kanske lite fel ord här – för oss, med så små barn i sällskapet, är nog ”utflykt” ett bättre ord. Målet denna dag var Fettjeåfallet och i samma strålande väder som alla tidigare dagar vandrade vi mot fallet. Vi gick i tät skog, längs porlande småbäckar och över ett par små broar. Vi kände oss som om vi befann oss i en tavla av John Bauer och hela tiden blev ljudet från vattnet som fritt kastar sig utför det 60 meter höga fallet allt mäktigare och allt mer spännande. Framme slog vi oss ned vid vindskyddet och njöt av det glittrande och mäktiga skådespelet. Snart var lunchen serverad och på menyn stod egenfångad regnbågsforell med nykokt färskpotatis och det smakade bättre än en middag på vilken lyxkrog som helst.

Efter lunchen fick de äldsta barnen följa med till fallets botten. För säkerhets skull i bärsele. Bärsele var också bra att ha när barnbenen började bli trötta under vandringen tillbaka till bilarna. Hemma igen kom badsuget tillbaka och det tillfredsställdes vid campingen tillsammans med glass. Kvällen, och vår fjällsemester, avslutades med grillmiddag och skummande, guldgula drycker vid stugan. Läs mer om fjällvandring här.

När jag nu ser tillbaka och skriver de här raderna talar jag för alla i sällskapet när jag säger:

Vemdalen – vi kommer tillbaka!

Text: Hans Wåglin & Per Bäckman.
Foto: Hans Wåglin

Spara i Mitt Äventyr

Relaterat innehåll

Sommar i Vemdalen

Fjällsemester under sommaren har varit stående under vår ledighet – i många år. Vår hänförelse till fjället har lett till …

Upplev Vemdalen med familjen i sommar

Här finns faktiskt hur mycket som helst att göra på sommaren. Men för att göra det lite enklare att välja, …

Familjen Ceders möte med sommarfjällen

Efter en vandringsresa i Italien och Österrike sommaren 2015, bestämde de sig för att boka en tripp till Vemdalen med …

Den vänlige fiskepolisen

Fiskepolis är vad vi i folkmun brukar kalla de fisketillsynspersoner som ser till att vi följer regler och innehar ett …